Bounding Box

Bounding Box

Over het Blog:

Het Boundingbox-blog is opgezet om vondsten en bevinden op het gebied van maya te posten. Een persoonlijk weblog om mezelf te dwingen deze bevindingen neer te tikken, zodat ik ze later kan teruglezen.
En misschien dat iemand anders er wat aan heeft.

Illustrator file importeren in maya

Maya PythonPosted by Arno de Grijs Fri, October 24, 2014 22:17:01

Work in Progress, maar het werk al wel...
Wat is het?
Het is een python script voor maya dat een adobe illustrator file kan importeren.
Het script zet de de vector gegevens om naar pixels, en de gegenereerde pixelplaatjes worden op planes in maya geplakt.
Het script doet hetzelfde als het adobe after effects "import illustrator footage" en heeft ook de optie om het bestand als bestand en dus 1 laag te importeren, en het kan alle lagen apart importen.



  • Comments(0)//boundingbox.hurgar.nl/#post9

DJV Imaging, een Image Sequencer

Open Source VFXPosted by Arno de Grijs Wed, October 22, 2014 10:56:36
Korte post over djv viewer, een image seqeuncer.
Omdat de image seqeuncer (fcheck) die standaard bij maya wordt geleverd erg minimaal is, ging ik op zoek naar een alternatief.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik als snel op de website van DJV Imaging uit (http://djv.sourceforge.net/)
DJV Imaging bestaat uit meerder programma's waaronder djv_viewer, een image seqeuncer, precies wat ik zocht!
Uitgebreider als fcheck, beschikbaar voor liunux, mac en windows en ook nog eens gratis!

Zeer zeker waard om eens de website te bezoeken!

  • Comments(0)//boundingbox.hurgar.nl/#post8

Maya 2013 Ubuntu 14.04

Maya on LinuxPosted by Arno de Grijs Tue, October 21, 2014 16:40:22
Nu dat ik elementary os freya gebruik (wat gebaseerd is op Ubuntu 14.04) en nog steeds maya 2013 gebruik, stuitte ik op het volgende probleem.
Maya 2013 maakt gebruik van python 2.6 terwijl de standaard python versie in ubuntu 14.04 python 2.7 is.
Normaal kon ik in maya modules importeren waar ik veel gebruik van maak door in mijn usersetup.py het pad van de locale versie van python toe te voegen (namelijk '/usr/local/lib/python2.6/dist-packages/').
Alleen dit gaf problemen vanwege op elementary os "freya"vanwege de verschillende versie van python. Maya gaf errors als ik het pad van '/usr/local/lib/python2.6/dist-packages/' naar '/usr/local/lib/python2.7/dist-packages/' veranderde. Als ik met deze aanpassing in mijn userSetup.py file modules in maya wilde importeren kreeg ik de ene na de andere error.

Omdat python 2.6 standaard niet geinstalleerd is op ubuntu 14.04, heb ik python 2.6 geinstalleerd. Daarna heb ik easy_install geinstalleerd door middel van gebruik te maken van python2.6. Ook heb ik pip2.6 geinstalleerd op dezelfde manier.
Nu kan ik voor python2.6 de meeste modules installeren via pip en easy_install, en geeft maya ook geen errors meer als ik modules probeer te importeren.
Sommige modules lukken niet omdat deze gecompiled worden specifiek voor python2.6 (zoals PyQt4), maar dat is de volgende stap.

  • Comments(0)//boundingbox.hurgar.nl/#post7

Maya 2013 Linux

Maya on LinuxPosted by Arno de Grijs Tue, June 26, 2012 16:11:14
Na het volgen van de gewoonlijke stappen om Autodesk Maya op Ubuntu geinstalleerd te krijgen (Linux Mint in mijn geval) wilde Maya niet de GUI starten. Wel als ik maya startte als root.

Wat bleek, een symbolic link die gemaakt was stond in een map waar alleen de root uitvoerrechten tot had.

Toen ik Maya als gewone user vanuit de geinstalleerde folder (/usr/autodesk/may2013-x64/bin/maya) startte, was het probleem opgelost!

  • Comments(0)//boundingbox.hurgar.nl/#post6

Particle rotatie gebaseerd op textuur

ParticlesPosted by Arno de Grijs Mon, March 26, 2012 14:13:57
Een polyplane geinstanced aan particles in Maya waarvan de rotatie wordt aangedreven door een ramp. De ramp kan ook vervangen worden door een file texture of een andere textuur uit maya.

  • Comments(0)//boundingbox.hurgar.nl/#post5

Text Node

Maya Python APIPosted by Arno de Grijs Thu, June 16, 2011 19:34:29

Na de PIL module gevonden te hebben, deze gelijk toegepast in een plugin voor Maya.

Met deze plugin kun je in maya tekst genereren die je gelijk kan gebruiken als texture. De plugin schrijft een imagefile naar de harde schijf, en voed het pad gelijk in een filetexture node. Het is geschreven met de python API van maya, en alleen nog getest op een linux platform. Windows 64 bit heeft het er al wat moeilijker mee omdat ik nog geen installeerbare PIL module heb kunnne vinden. Nog niet getest op MacOS.

  • Comments(0)//boundingbox.hurgar.nl/#post4

Zoekpad toevoegen Python

Maya PythonPosted by Arno de Grijs Tue, June 07, 2011 10:44:42
Als je een pad voor python wil toevoegen waaruit Python in Maya kan importeren, kun je gebruik maken van een userSetup.py bestand aanmaken in een scripts folder van Maya (zoals bijvoorbeeld /home/"je eigen naam"/maya/"versie van maya"/scripts)

DIt bestand word dan uitgevoerd tijdens de opstart van maya.
Het script in dat bestand moet dan zijn:


import sys
sys.path.append( 'path to append' )

Als je maya dan opnieuw opstart, kun je alle modules in die folder gebruiken.

  • Comments(0)//boundingbox.hurgar.nl/#post3

PIL module

Maya Python APIPosted by Arno de Grijs Mon, May 30, 2011 10:22:24
Na een krappe deadline voor een animatie heb ik weer wat tijd om weer in de API te duiken. En voor een nieuwe opdracht ben ik op zoek naar de mogelijkhed om een node te maken die tekst omzet in een texture...en toen kwam ik de PIL module tegen...

Interessante python module. Deze module kan omgaan met Truetype fonts en afbeeldingen. Ik heb er even snel doorheen gelezen, maar ben van plan om te gaan kijken wat de mogelijkheden zijn met een scripted plugin....Weer een kleine uitdaging!

Hier een handig linkje .

  • Comments(0)//boundingbox.hurgar.nl/#post2
Next »