Bounding Box

Bounding Box

Over het Blog:

Het Boundingbox-blog is opgezet om vondsten en bevinden op het gebied van maya te posten. Een persoonlijk weblog om mezelf te dwingen deze bevindingen neer te tikken, zodat ik ze later kan teruglezen.
En misschien dat iemand anders er wat aan heeft.

Text Node

Maya Python APIPosted by Arno de Grijs Thu, June 16, 2011 19:34:29

Na de PIL module gevonden te hebben, deze gelijk toegepast in een plugin voor Maya.

Met deze plugin kun je in maya tekst genereren die je gelijk kan gebruiken als texture. De plugin schrijft een imagefile naar de harde schijf, en voed het pad gelijk in een filetexture node. Het is geschreven met de python API van maya, en alleen nog getest op een linux platform. Windows 64 bit heeft het er al wat moeilijker mee omdat ik nog geen installeerbare PIL module heb kunnne vinden. Nog niet getest op MacOS.

  • Comments(0)//boundingbox.hurgar.nl/#post4

PIL module

Maya Python APIPosted by Arno de Grijs Mon, May 30, 2011 10:22:24
Na een krappe deadline voor een animatie heb ik weer wat tijd om weer in de API te duiken. En voor een nieuwe opdracht ben ik op zoek naar de mogelijkhed om een node te maken die tekst omzet in een texture...en toen kwam ik de PIL module tegen...

Interessante python module. Deze module kan omgaan met Truetype fonts en afbeeldingen. Ik heb er even snel doorheen gelezen, maar ben van plan om te gaan kijken wat de mogelijkheden zijn met een scripted plugin....Weer een kleine uitdaging!

Hier een handig linkje .

  • Comments(0)//boundingbox.hurgar.nl/#post2

Particles to Curve

Maya Python APIPosted by Arno de Grijs Wed, May 04, 2011 16:40:44
Mijn eerste scripted plugin is een feit. de code zal nog wel niet helemaal netjes zijn, maar er is resultaat, en het resultaat is te gebruiken.
Genoeg geleerd om verder te gaan met de maya API.

Deze plugin neemt een per particle array als input, en zet deze om naar een nurbscurve.

In de vorige post over deze plugin melde ik nog dat ik hem niet kon gebruiken om bijvoorbeeld een painteffect aan te koppelen. Ik zag bij de attributen van de nurbscurve dat de minmaxvalue allebei op 0 stonden. Terwijl de maxvalue toch zeker evenveel zou moeten zijn als het aantal spans. De code doornemend kwam ik er achter dat ik voor de knots array geen waarde doorgaf, dus bij MFnNurbsCurve.create() krijg hij nul knots mee.
Maar, zo gevonden, zo aangepast (hoewel het even zoeken was).




  • Comments(0)//boundingbox.hurgar.nl/#post1

Mijn Eerste Plugin

Maya Python APIPosted by Arno de Grijs Wed, April 27, 2011 13:55:08
Hierbij mijn eerste gooi naar een scripted plugin voor Maya. De plugin maakt van particles een Nurbscurve. Het enige wat nog moet gebeuren is dat ik met de curve ook iets daadwerkelijks kan doen. Nu kan ik hem alleen selecteren en zien in de viewport, maar als ik er bijvoorbeeld een painteffect op wil gooien, zijn de transform en shape wel aangemaakt, alleen is de shape en niet zichtbaar in de viewport en kan hij niet gerenderd worden. Dus dat wordt nog even verder puzzelen.



  • Comments(0)//boundingbox.hurgar.nl/#post0